Grafiti Nedir?




Ahmet Sedat Tünay İstanbul'un en özel ressamlarından biri ve 2005'ten beri İstanbul'un duvarlarını boyuyor. Onun çalışmaları şehrin tüm duvarlarını kaplıyor.
2000'lerin başında çocukluğundan ve grafiti ile ilk karşılaşmasından beri boyamaya ve çizmeye ilgi duyuyor.
Anadolu Ajansı ile yaptığı röportajında Tünay'ın özellikle grafitiyi sevmesinin nedeni kurallarının olmamasıymış.
'' Ben grafitiyi seviyorum çünkü kendi kurallarımı kendim koyuyorum. Şehrin duvarlarını boyamaya 2005'te başladım.Duvarlarda çalışmaya başlamadan önce sahipleriyle konuşup onların izinlerini alıyorum.'' dedi.

Grafiti sanatçıları sürekli resimlerini farklı imzalarla imzalıyor ve Tünay YELKENLİ FEDAİ ismini kullanıyor. 

'' Biz sprey boya tekniklerini grafiti boyunca yardımcı mataryellerle kullanıyoruz. Tabii ki diğer boya, kalem ve fırçalar da var ama biz genellikle sprey boya kullanıyoruz. İlk olarak kağıda ne yapmak istediğimize dair skeç hazırlıyoruz. Eğer duvarın yüzeyi kötü ise grafiti için yüzey hazırlıyoruz. Sonra duvarı boyamaya başlıyoruz. Çevreye duyarlı boyaları kullanıyoruz. Sprey boya ürünlerini sanatsal boyamalar ve grafiti için kullanıyoruz. Eğer boya iyi ise boya iyi bir vaziyette 5-6 yıl duvarda kalabiliyor. İnsanlar bu sanatın bir parçası haline geldi. Grafitinin resimlerini çekiyor ve onları sosyal medyada paylaşıyorlar.'' dedi Tünay.
''Ben insanları benim grafitimin fotoğrafını çekince özellikle memnun oluyorum. Ama ben onlardan sadece fotoğraf çekmelerini istemiyorum. Ben onlardan çalışmalarımı anlamalarını istiyorum. Grafiti genellikle okuldaki tanınmamış resimler gibi değildir. Düzgün ve her şeye rağmen insanların yeteneklerini kullanması için yapılır. Biz insanlardan madalya beklemiyoruz ama biz onlardan çalışmalarımıza zarar vermelerini de istemiyoruz. Biz onlardan sadece bunun bir arka plan olmadığını anlamalarını istiyoruz.Yeteneklerin tarifi ve birtakım çalışmalar bunlar.'' diye ekledi.
'' İnsanlar bazen bizim çalışmalarımıza karışıyor çünkü gerçekten ne yaptığımızı bilmiyorlar.Veya bizi durmamız için uyarıyorlar.Birileri geliyor ve duvarın üzerine bir şeyler yazıyor. Bunlar giydirme ve politik yazılar olabiliyor. Ama biz grafitiyi çevreyi daha güzel hale getirmek için yapıyoruz.'' dedi Tünay.
'' Bizim mahalledeki yaşlı insanlar yaptıklarımızı gördükten sonra tebrik ediyor.Biz onlara politik bir mesaj vermiyoruz ama basitçe duvarları sevdiriyoruz. Bizim  tüm yaptığımız duvarları boyamak.'' diye ekledi.

 Tünay grafiti sanatçılarının her şeye rağmen şirketlerin sokaklardaki gibi ofislerinde de istediklerini ve bunlardan para kazandıklarını not etti. Ama henüz belediyelerle proje yapmaya çok uzaklar.
'' Eğer bir istekleri varsa biz diğer grafiti ressamlarıyla bazı projelerle İstanbul'u geliştirebiliriz.Mesela sokak boyunca duvarları boyayabiliriz.'' diye ekledi.
Yazı:Daily News
Çeviri:BayBilgi Bb